Gyógytornász, sportrehabilitációs tréner

Justin Napsugár

Justin Napsugár

Számodra mit jelent a rehabilitáció?

2023. december 06. - Justin Napsugár, gyógytornász, rehabtréner

rehab2.jpg

Számodra mit jelent a rehabilitáció?

Szerintem azt, hogy a lehetőségekhez mérten képes vagy maximálisan visszatérni minden normális, szükséges hétköznapi funkcióhoz. Emellett képes vagy fájdalom és az újrasérülés veszélye nélkül ( és mindenféle külső rögzítő nélkül) fizikailag aktív lenni, visszamenni a korábbi sportodba vagy elkezdeni valami újat .
❗️Ennek ellenére sajnos sokan még mindig alkalomszámokban gondolkoznak, funkció helyett.Ragaszkodnak a felírt 10 alkalomhoz vagy ha nem orvos küldte őket, azt kérdezik, hányszor kell jönnöm, ahelyett, hogy sablonjavaslatok helyett a saját céljaikra fókuszálnának.

👉Inkább azon gondolkodj, hogy az én kérdésemre pontosan tudj válaszolni: mi a célod ? Majd addig menj, amíg el nem éred . Az alkalomszám majd folyamatában derül ki, a haladási ütemed tekintetében.

👉Érdemes elgondolkozni azon, hogyan jutottunk el odáig, hogy sokan már 40 éves korban olyan öregnek tartják magukat bizonyos funkciókhoz, mint ha már legalább 80 évesek lennének és nagyon alulra teszik a cél-mércét. Ami pedig a legdurvább, amikor gyerekeket tiltanak le olyan mozgásokról, melyeket gyermekkorban kéne a leginkább beépíteni, kihasználni, gyakorolni, fejleszteni.

❗️”Túl öreg”, “túl ügyetlen “ címkék adás -vétele és bizonyos mozgásokkal kapcsolatos félelem vagy lemondás helyett ott van egy út : a teljes rehabilitáció , ami magába foglalja a prevenciót is , azzal kapcsolatban , ami még nem alakult ki , de egy félbeszakított rehab miatt újrasérülésként vagy vándorló fájdalomként kialakulhatna .

👉Gondolj csak bele , hogy mennyire könnyű újrasérülni, ha nem szerzed vissza minden képességed , amikkel egyébként a hétköznapokban bármikor találkozhatsz !

❗️Tudd, hogy a hétköznapi életedben vagy sportolás közben létrejött fájdalomnak vagy sérülésnek sokkal inkább a testtartásodból, mozgásmintáidból, terhelési szokásaidból fakad az oka , mint az életkorodból, genetikádból, ügyetlenségedből vagy valami képalkotó vizsgálaton kiderült eltérésből, ami javíthatatlan bélyegként hatott rád . Ezeket a befolyásolható okokat kell kiszűrni és megoldani , ahelyett, hogy önmagában a mozgásformát okolnánk és letiltanánk róla. Főleg akkor vagyok ennek ellene, ha ez egy olyan mozgás, amit imádsz.

👉Nézd meg az ábrát, hány lépcsős egy teljes rehab. Az emberek többsége az 1. Fázist tekinti gyógyulásnak, elérendő célnak és sokszor sajnos azért , mert kb ennyi fér bele 10 alkalomba, ami a beutalón szerepel.
👉Ha azonban saját rendszerben dolgozó mozgásban jártas szakemberhez fordulsz, érdemes végigjárnod azt az utat, amit az elején felvázolunk együtt, hiszen itt a határt korántsem az a 10-es szám jelenti…
👉Ehhez először is pontos célmeghatározás , majd kitartó gyakorlás kell.

🙃Miért törekszem maximálisan arra, hogy legyenek nagy céljaid és érd el mindet , ahelyett, hogy letiltanálak bármilyen mozgásformáról?
👉 Tizenévesen letiltottak a tesiről, az ugrásról, a futásról , mert fájt a térdem és ennek okául azt mondták, laza az elülső kereszt szalagom. Én örültem, hogy nem kell tesiznem, hiszen amúgy is utáltam a fájdalom és az “béna” címke miatt . Ugyanakkor utáltam a helyette felírt úszást és a gyógytesit is .

Hálás vagyok, hogy egy betegség erre a pályára vezetett és aztán a sok vándorló fájdalom pedig vitt tovább a különféle továbbképzésekre . Ha ez nem így történt volna, ma valószínűleg egy fájdalmakkal teli, mozgásutáló, magát szerencsétlen bénának tartó, futástól - ugrástól rettegő felnőtt lennék. Ehelyett viszont megismertem magam, megtaláltam azokat az okokat, amiken tudok változtatni ( kereszt szalagot erősíteni ugyanis nem tudok, de szerencsére nem is ez volt a fájdalom igazi oka :)) .

Folyamatosan dolgozom a testtartásomon, a mozgásmintáimon és új sportokat is kipróbáltam. ( Például a gyermekkorom óta vágyott modern balettet, 27 éves fejjel kezdtem el. Emellett kisebb kihagyásokkal évek óta járok TRX-boot camp edzésre , ahová a tesiórás múltam alapján be sem mertem volna tenni a lábam, ha a párom nem visz el :)). Most ugrok, futok, a laza elülső keresztszalagos térdemet intenzív gyakorlatokkal edzem ( az elejétől kezdve rögzítő nélkül , az aktuális képességeimet kihasználva ) és noha nem én vagyok korántsem , aki a leggyorsabb vagy legerősebb a csapatban , viszont képes vagyok mindenre , ami korábban tiltott volt , szeretem , amit korábban utáltam és nem fáj semmim.

Nekem ez volt az elsődleges célom. ❤

A bejegyzés trackback címe:

https://sunshinerehab.blog.hu/api/trackback/id/tr9418275055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása