
Mit adunk szolgáltatóként a vendégeinknek, ügyfeleinknek valójában?
Egy szinte kötelezően kirakott csokit , egy hűségét fenntartó kedvezmény kupont , reklámként szolgáló termékmintát vagy logózott tárgyat vagy olyan ajándékot , ami szeretetet , hálát és / vagy odafigyelést , színtiszta kedvességet tükröz ?
Tágabb értelemben természetesen ajándék minden , amiért nem kérünk pénzt. Akinek viszont az ajándék az egyik szeretetnyelve - mint például nekem - , azoknak ennél sokkal többet jelent : annak jelét , hogy odafigyelek a másikra , igyekszem nem csak túl esni a protokollon, hanem valódi örömöt szerezni , kifejezni a szeretetem vagy épp az őszinte hálám , azaz táplálni a lelkét.
Ebből kifolyólag tőlem nagyon távol áll a termékminta, logózott tárgy vagy kedvezmény vagy bármi , ami tárggyal / pénzzel kapcsolatos , hiszen ez számomra nem lelki táplálékot jelentő ajándék , hanem inkább egy konkrét pénzáramlástól mentes üzleti eszköz , amivel ismertetem azokat a termékeket , amiket a vendég még nem használ , eszébe juttatom magam és a vállalkozásom , amikor például a logózott bögréből iszik vagy támogatom abban , hogy felhasználva a kedvezményt visszatérjen jövőre is.
Kihangsúlyoznám , hogy simán lehet , hogy sok vendég örül ezeknek , hiszen “Ki ne örülne egy ingyenes tollnak, bögrének , terméknek vagy annak , hogy kevesebbet kell fizetnie vagy esetleg kap egy ingyenes alkalmat ? “
Itt azonban felhoznám a korábban leírt csoki esetét .
Bizony , vannak olyanok - ha csak nem én vagyok egyedül ilyen ufó - , akik örülnek ezeknek , mondjuk nyereményként vagy törzsvendég - kedvezményként , de nem bír számukra karácsonyi / szülinapi vagy egyéb igazi figyelmességet tükröző ajándék értékkel.
Magánemberként például számomra az ajándékutalvány pont ugyanolyan , mintha pénzt kapnék és azt üzeni számomra , hogy “ Fogalmam sincs , minek örülnél , de nem akartam pénzt adni . “ Akkor már vagy legyen pénz, amit bármire elkölthetek vagy valami konkrét , amire nem kell beváltanom egy utalványt . Pl. könyvutalvány helyett egy kis kutatómunkával ki lehet deríteni , milyen könyvnek örülne a másik és máris van benne egy kis extra figyelmesség .
Ez a kis kitérő csak magyarázat arra , miért nincs nekem sem karácsonyi ajándékutalványom.
Egyszerűen azért , mert nem önazonos velem . Nem árulok olyat, aminek én sem örülnék .
Aki viszont tud azonosulni vele , az természetesen nyugodtan használja !
Utóbb említetteknek lehet , hogy pont az a fura , amit én szeretnék képviselni és talán , ha te ilyen vagy , most azt a kérdést teszed fel :
Jó ötlet szeretetet , extra figyelmet , kedvességet , hálát , meg úgy egyáltalán érzelmeket belevinni egy üzleti kapcsolatba ?
Ez pedig egy teljesen jogos kérdés .
Én azt gondolom , Karácsonykor belefér , sőt , kifejezetten üdítő lehet , hiszen ezt is , mint mindent , túlbonyolítunk , túlstresszelünk , olyan módon, amitől rengetegen nem boldogok, miközben olyan egyszerű és olcsó vagy akár ingyenes dolgokkal lehet , hogy sokkal nagyobb , kölcsönös örömben lenne részünk.
Persze az is kérdés , hogy kinek mekkora ügyfélköre van és mennyire van egyáltalán lehetősége személyesebb kedvességet belevinni az ajándékozásba .
Nagyobb cég esetén , ahol több száz vagy ezer ügyfél egyike vagyok, teljesen tudok örülni én is a kedvezmény kuponnak (bár nem kezelem ajándékként) .
Egyéni vállalkozó szolgáltatónál viszont például az én hűségem sokkal inkább meg lehetne tartani azzal , ha Karácsonykor nem kéne elfogadni azt a csokit , amit nem ehetek meg , hanem - a beszélgetéseinkből figyelmesen megjegyezve - lenne számomra is boldogító opció vagy esetleg a közös munkánkból lenne megosztva valamilyen formában pár örömteli pillant , elért eredmény , mint ha kapnék egy 50 - 100 %- os kedvezmény kupont . Számomra ez emberibb, amihez jobban tudok kapcsolódni .De ez csak én vagyok . ;)
Lényeg a lényegben , hogy akkor adjunk, ha szívből jön és úgy , ahogyan az önazonos, amit a túloldalról is szívesen fogadnánk , ugyanakkor belefér az üzleti - és magánéletünk közti határokba, mert ennek hiányában egy egyszerű ajándékozás akár visszataszító is lehet , amiben semelyik fél nem érzi magát komfortosan .
Amit írtam , az megint csak nem javaslat , nem célirány, pusztán egy tapasztalatom szerint kevésbé kihangsúlyozott nèzőpont megosztása .
Alapvetően kifejezetten izgalmasnak találom, ki hogy áll hozzá az ajándék témához és hogyan tudnak szuper élmények vagy akár tanulságos esetek kisülni abból , amikor különböző nézőpontok , személyiségek találkoznak benne.